Doradztwo
Doradztwo. Pomiar, analiza, optymalizacja.
Doradztwo Centrum w wersji klasycznej opiera się zwykle na następującym schemacie:
- obserwacja procesu u Klienta i rejestracja aktualnych czasów procesu,
- analiza struktury aktualnych czasów i wypracowanie propozycji optymalizacji procesu,
- prezentacja raportu pokazującego aktualną strukturę czasów procesu, propozycje zmian i możliwe do uzyskania oszczędności.
Przykładową, możliwą strukturę zaobserwowanych czasów w procesie pokazuje poniższy diagram (nie pochodzi z żadnego z raportów przygotowanych dla Klientów, prace doradcze są zawsze związane z klauzulami poufności informacji).
Struktura zarejestrowanych czasów obejmuje następujące rodzaje czasu:
- czas czynności głównych – czas planowych czynności bezpośrednio tworzących wartość,
- czas czynności pomocniczych – czas planowych czynności pośrednio tworzących wartość,
jak również czas uzupełniający:
- rzeczowy, stały – czas nie związany z realizacją zlecenia, np. sprzątanie stanowiska na koniec zmiany,
- rzeczowy, zmienny – czas zakłóceń w realizacji zlecenia,
- osobowy – czas wynikający z potrzeb osobistych, np. wyjścia do toalety,
oraz
- czas tracony – czas marnotrawiony, np. pozorowanie pracy,
- czas przerw regulaminowych – czas przerw zapewnionych przez pracodawcę.
Doradztwo Centrum ma na celu:
- wyeliminowanie czasów traconych,
- minimalizację czasów zakłóceń,
- optymalizację czasów głównych i pomocniczych.
Osiągnięcie podanych wyżej celów oznacza wzrost wydajności i efektywności pracy.
Inne projekty doradcze.
Zakres projektów doradczych Centrum może się różnić od podanych wyżej, klasycznych projektów. Może obejmować:
- normowanie czasów operacji produkcyjnych,
- tworzenie katalogów normatywów czasu,
- taktowanie linii produkcyjnych,
- … i wiele innych działań, uzgodnionych indywidualnie z Klientem.
Skala oszczędności możliwych do uzyskania dzięki doradztwu Centrum w wybranych projektach może dochodzić nawet do kilkuset tysięcy PLN miesięcznie.